ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ
ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

H διατροφή αποτελεί συστατικό της καθημερινής ζωής όλων μας και, ως γνωστόν, συνδέεται άμεσα με την υγεία. Η υγιεινή διατροφή είναι ακόμα πιο σημαντική κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της γαλουχίας. Στις περιόδους αυτές, η διατροφή θα πρέπει:

  • Να καλύπτει τις συνήθεις ανάγκες της γυναίκας,
  • Να προσφέρει άμεσα στο αναπτυσσόμενο έμβρυο και βρέφος την ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται,
  • Να βοηθά στην αποθήκευση θρεπτικών συστατικών που θα χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν τις μελλοντικές του ανάγκες.

Επίσης, μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή βοηθά στο να αισθάνεται η μέλλουσα μητέρα καλύτερα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και να έχει μεγαλύτερο έλεγχο ως προς την αύξηση του σωματικού της βάρους. Η διατροφή, λοιπόν, κατά τις περιόδους εγκυμοσύνης και γαλουχίας επιδρά άμεσα στην υγεία της γυναίκας, ενώ θέτει και τα θεμέλια για την ανάπτυξη και τη μελλοντική υγεία του παιδιού της.

ΠΟΣΟ ΒΑΡΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΩ;

Η προτεινόμενη αύξηση βάρους, σύμφωνα με το Institute of Medicine of the National Academies, αφού ληφθεί υπόψη το βάρος πριν την εγκυμοσύνη, μπορεί να υπολογιστεί με τη βοήθεια του Δείκτη Μάζας Σώματος, ο οποίος προκύπτει από τη διαίρεση του βάρους στην αρχή της εγκυμοσύνης με το τετράγωνο του ύψους (ΔΜΣ = Αρχικό Βάρος/Ύψος2).

Σήμερα βέβαια, οι περισσότεροι γυναικολόγοι είναι ιδιαίτερα αυστηροί με την αύξηση του σωματικού βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, με τους περισσότερους να συστήνουν συνολική αύξηση βάρους 10–12 κιλά για μια γυναίκα που ξεκινά με φυσιολογικό βάρος την κύηση.

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΑΝΑΓΚΕΣ ΜΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗΣ;
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΩ;
  • Η καφεΐνη διαπερνά τον πλακούντα και μπορεί να επηρεάσει τους καρδιακούς παλμούς του εμβρύου, αλλά και το βάρος του. Περιορίστε τα ποτά με καφεΐνη (καφέ, τσάι, ποτά και αναψυκτικά) σε όχι περισσότερο από 2 φλιτζάνια την ημέρα (200 mg καφεΐνης).
  • Μην καταναλώνετε αλκοόλ, ιδιαίτερα το πρώτο τρίμηνο. Το αλκοόλ διαπερνά τον πλακούντα και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην εγκεφαλική ανάπτυξη του εμβρύου.
  • Οι γλυκαντικές ουσίες, πλην της σακχαρίνης, θεωρούνται ασφαλείς για κατανάλωση στην εγκυμοσύνη.
  • Βράζετε ή τηγανίζετε επαρκώς τα αυγά μέχρι το ασπράδι και ο κρόκος να στερεοποιηθούν για να αποφευχθεί η πιθανότητα σαλμονέλας. Αποφύγετε σπιτικές μαγιονέζες ή άλλες συνταγές που μπορεί να περιέχουν ωμά αυγά η ελλιπώς μαγειρεμένα.
  • Αποφύγετε τη σόγια και προϊόντα με βάση τη σόγια. Τα φυτοοιστρογόνα της σόγιας ενδέχεται να έχουν αρνητικές συνέπειες για εσάς και το μωρό σας. Προληπτικά, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, συνιστάται η αποφυγή των συμπληρωμάτων διατροφής με εκχυλίσματα σόγιας και ο περιορισμός της κατανάλωσης προϊόντων με βάση τη σόγια (όπως τόφου, γάλα σόγιας).
  • Αποφύγετε να τρώτε όλους τους τύπους των πατέ και τα μαλακά τυριά που ωριμάζουν με βάση τους μύκητες της μούχλας (ροκφόρ, καμαμπέρ, μπρι, γκοργκοντζόλα, στίλτον) λόγω της ενδεχόμενης παρουσίας βακτηρίων όπως η λιστέρια. Σκληρά τυριά, όπως το κασέρι, η γραβιέρα, το κεφαλοτύρι και η παρμεζάνα, επιτρέπονται, όπως επίσης και όσα παρασκευάζονται από παστεριωμένο γάλα (κότατζ, μοτσαρέλα, τυριά τύπου Φιλαδέλφεια). Γενικά, μην καταναλώνετε γαλακτοκομικά που δεν είναι παστεριωμένα.
  • Ψάρια και οστρακοειδή: αποφύγετε τα ψάρια με υψηλά επίπεδα υδραργύρου, όπως καρχαρία, ξιφία, σκουμπρί, ερυθρό ή κυανόπτερο τόνο, λαβράκι Χιλής, καθρεπτόψαρο Ατλαντικού και σφυρίδα. Καταναλώστε όχι περισσότερο από 350 g την εβδομάδα από ψάρια και οστρακοειδή που έχουν χαμηλότερες συγκεντρώσεις υδραργύρου. Ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνονται οι γαρίδες, οι κονσέρβες τόνου, ο σολομός Αλάσκας, το γατόψαρο, οι σαρδέλες και ο γαύρος. Εάν δεν υπάρχουν διαθέσιμες συμβουλές για τοπικά αλιευμένα ψάρια, μην τρώτε περισσότερα από 180 g την εβδομάδα.
  • Προσοχή χρειάζεται και στην κατανάλωση  θαλασσινών (ωμών ή μαγειρεμένων), σούσι και καπνιστού σολομού, γιατί μπορεί να προκαλέσουν δηλητηρίαση ή λιστερίωση.
  • Αποφύγετε να καταναλώνετε συκώτι ή παράγωγά του, γιατί η αυξημένη ποσότητα βιταμίνης Α που περιέχει μπορεί να βλάψει το μωρό.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση βοτάνων, καθώς πολλά από αυτά αυξάνουν τον κίνδυνο αποβολής, ενώ στην περίοδο της γαλουχίας σταματούν το γάλα.