Παιδική ηλικία
Παιδική ηλικία

H διατροφή αποτελεί συστατικό της καθημερινής ζωής όλων μας και συνδέεται άμεσα με την υγεία. Η ισορροπία στις διατροφικές συνήθειες είναι απαραίτητη προϋπόθεση τόσο για την ομαλή σωματική και διανοητική ανάπτυξη των παιδιών όσο και για την πρόληψη νοσημάτων στη μετέπειτα ζωή τους. Το ίδιο σημαντική είναι και η καθημερινή σωματική δραστηριότητα. Η ενδεδειγμένη σωματική δραστηριότητα είναι ικανή να αναπτύξει τη φυσική και την πνευματική υγεία των παιδιών και, παράλληλα, να τους προσφέρει σημαντικά κοινωνικά οφέλη.

Φυσικά, απαραίτητη προϋπόθεση για την υιοθέτηση της ισορροπημένης διατροφής και της καθημερινής σωματικής δραστηριότητας ως τρόπου ζωής από τα παιδιά είναι η πληροφόρηση και η εκπαίδευση γονιών και εκπαιδευτικών, οι οποίοι αποτελούν πρότυπα για το παιδί και επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τη διατροφική του συμπεριφορά.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΝΩ ΤΩΝ 2 ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ

ΝΑΙ
  • Στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σε καθημερινή βάση!
  • Στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά εποχής σε κάθε γεύμα!
  • Στο ελαιόλαδο ως κύριο λίπος σε όλα τα φαγητά!
  • Στα προϊόντα που περιέχουν ολικής αλέσεως δημητριακά, όπως ολικής αλέσεως ψωμί, δημητριακά πρωινού, ζυμαρικά και καστανό ρύζι!
  • Ναι στο ψάρι και τα όσπρια τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα!
  • Ναι στην κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων σε καθημερινή βάση!
  • Ναι στα άπαχα μέρη του κρέατος και σε προϊόντα του χαμηλά σε λιπαρά!
ΜΕ ΣΥΝΕΣΗ
  • Τρόφιμα και ποτά που περιέχουν ζάχαρη, όπως γλυκά, αναψυκτικά και χυμούς!
ΟΧΙ
  • Στα ζωικά λίπη, όπως βούτυρο (το οποίο υπάρχει και στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα), λίπος και πέτσα από κρέας και πουλερικά!
  • Στην υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος!
  • Στο επεξεργασμένο κόκκινο και λευκό κρέας (αλλαντικά κάθε είδους)!

Εκτός από την ποιότητα της διατροφής, σημαντικό ρόλο έχει και η ποσότητα. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η διατήρηση του ισοζυγίου ενέργειας, δηλαδή η ισορροπία μεταξύ της ενέργειας που δαπανάμε για τις ζωτικές λειτουργίες του οργανισμού και την καθημερινή σωματική δραστηριότητα, και της ενέργειας που προσλαμβάνουμε μέσω της τροφής. Η αξιολόγηση του υπερβάλλοντος βάρους σε παιδιά και εφήβους γίνεται με χρήση των καμπυλών ανάπτυξης για τον ελληνικό πληθυσμό, οι οποίες διαμορφώθηκαν το 2000-2001 από την Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Φυσικά, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι οι διατροφικές ανάγκες του κάθε παιδιού επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ρυθμός ανάπτυξης, το φύλο, ο βαθμός σωματικής δραστηριότητας, οι οικογενειακές και κοινωνικές πεποιθήσεις κ.ά. Οι προηγούμενες συστάσεις αποτελούν γενικές οδηγίες, το κάθε παιδί όμως έχει τις δικές του προσωπικές ανάγκες. Γι’ αυτόν το λόγο θα πρέπει οι οδηγίες αυτές να εξατομικεύονται.

Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

dekalogos-ygieinhs-diatrofhs